In ons IKC werken we met de methode Positive Behavior Support (PBS). Dit is een doelmatige, IKC-brede aanpak die zich richt op het versterken van gewenst gedrag en op het voorkomen van probleemgedrag. Het doel is het creëren van een positieve, sociale omgeving, die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt en waarbij sociale veiligheid een belangrijke rol speelt. Met PBS stimuleren we het gezamenlijke gevoel van verantwoordelijkheid voor hoe we met elkaar omgaan op school.
De leraren en pedagogisch medewerkers zijn in de klas en de groepen vooral gericht op pro- actief pedagogisch handelen. Hierbij stimuleren zij in alle situaties gewenst gedrag bij alle kinderen. Dit doen zij door:
- Heldere gedragsverwachtingen in iedere situatie te hanteren;
- Gedragsverwachtingen te visualiseren per situatie;
- Het positief bekrachtigen van gewenst gedrag;
- Duidelijk en consequent reageren op ongewenst gedrag in de groepen en op het IKC.
We bekrachtigen positief gedrag door ons beloningsysteem. Wanneer kinderen gewenst gedrag laten zien kunnen zij een muntje verdienen. In de groep 1-2 is dit op individueel niveau zichtbaar, vanaf groep 3 doen we dit klassikaal. Kinderen kunnen met elkaar groepsbeloningen verdienen als zij met elkaar een bepaald aantal muntjes hebben verdiend. Wanneer dit doel met elkaar is behaald, wordt ook met elkaar een groepsbeloning gekozen. Zo stimuleren we een cultuur waarin we met elkaar verantwoordelijk zijn.